السيد محمد حسين الطهراني

426

معاد شناسى (فارسى)

آن مقامات ، ممكن است داراى مقام محمود نباشد . و دانستيم كه چرا علىّ بن أبى طالب صاحب لواء حمد است ؛ چون از رسول الله به او افاضه شده ، و صاحب مقام ولايت كبرى گرديده است ، و از او به امامان يكى پس از ديگرى رسيده است . و دانستيم كه چرا انبياء در تحت لواى حمد محمّدى و علوى واقعند ؛ چون هيچ يك از آنان بدان مقام و اصل نشده ، و اميد و انتظارشان در فيوضات رحمت حضرت سبحان توسّط محمّد و على است . و چرا مؤمنان غير از شهيدان و صدّيقان و صالحان گرداگرد منبرند ؛ چون از حجب نورانيّه عبور نكرده و نتوانسته‌اند خود را در يك اسم از اسماءِ حضرت حقّ فانى كنند . و چرا بر روى لواى حمد ، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ و الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ و لَا إلَهَ إلَّا اللهُ ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ نوشته شده است ؟ چون اين لواء سيطره بر همهء عوالم دارد ، و با اسم رحمانيّت و رحيميّت حضرت حقّ ، به هر موجودى نيازهاى وجودى او را اعطاء مىكند ، و حمد خداى را با هر موجودى كه داراى حسن است - و همهء موجودات داراى حُسنَند - متحقّق مىسازد ، و نداى وحدانيّت خدا را و رسالت پيامبرش را به عوالم اعلام مىدارد . اينها جهاتى است كه از لواء حمد بدست مىآيد ، و در اثر تفكّر و تأمّل و تدبّر در معارف الهيّه چه بسا خداوند عَلىّ أعلى ، بيش از اين